söndag 19 februari 2012

Första dagen i vår nya stad

Första dagen i Melbourne har fördrivits med shopping i världsklass till priser från helvetet. Allt här är verkligen dyrt! En annan sak som man heller inte är van vid är temperaturer under 30+. Det känns lite som svensk sommar så idag har jag iklätt mig långbyxor och ulltröja. Konstigt va?!

Vi har bekantat oss med staden en smula och dess trevliga invånare. Lite för trevliga nästan, undrar jag. Man blir ju helt förvirrad när var och varannan ska hjälpa en och fråga om saker. Dessutom hälsar man (på ett helt vanligt sätt, alla gör det) genom att säga how are you. Vad är detta?! Hur ska man hantera det som tyst och småbutter svensk!? Jag har ännu mer insett nödvändigheten av att as soon as possible hitta ett litet jobb. Har idag gjort av med vad man i Thailand gjorde på en vecka, ungefär. Kan bero på att vi spenaderade 5 timmar i affärer med, vad vet jag..?

Just det! Jag måster berätta om vårt boende. Vi bor i en liten förort 6 km från city som heter St Kilda. Här är vi 3, snart 4, personer som delar en etta på ca 30 kvm. Vi har ett kök. Och ett badrum. Detta känns dock helt okej för oss och vi sparar på så vis massor med pengar och har det tror det eller ej bättre än på många hostels, vad vi hört. Saker som inom kort ska ordnas är telefonkort, taxfile number (som är nödvändigt vid jobb) och ett bankkort. Jag tror att vi kommer att trivas riktigt bra här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar