måndag 4 juni 2012

emelie - farmliv!

här kommer en rapport om livet på farmen.. håll i hatten ;)

hela min vistelse inleddes med att min farmares grannar kom och hämtade mig. vilka är då dessa grannar? nämen titta, är det inte tre amishklädda personer som stiger ut ur en pickup? hahahaha jag skrattade så jag dog inombords, men jag är ju trots allt på landet så jag antar att det är sånt man får vänja sig vid. hucklen, knäppt ända upp i halsen och långkjol, jodå det är helt i sin ordning 2012. haha.

mina värdar är iallafall helt amazing. det är will från england och hans japanska fru miyuki. varje dag får man hemlagad, sjukt god mat till både lunch och middag. jag bor i en egen liten stuga,som visserligen saknar uppvärmning (som överallt i australien) men det är skönt att ha sitt eget space. stället drivs helt av solenergi vilket är coolt men lite irriterande eftersom man verkligen måste tänka på att spara energi. nyttigt kanske! allt här odlas organiskt och dom äger får, ankor, kycklingar och såklart mina favoriter HUNDARNA! jag har fått en ny liten bästis som följer mig vart jag än går. mojo, en fyra veckor gammal jack russel, och han är så jävla söt så jag dör. varje morgon äter jag äggröra gjord på "hemgjorda" ägg, antingen från hönorna eller ankorna. de lever ett så otroligt annorlunda liv här, vi har ingen mobiltäckning och två mil till närmsta by, vägarna är grusvägar och närmsta granne två km bort. en dag ser ut ungefär såhär..

06.30 går man upp för att göra sina sysslor, mina är att mata fåren och hönsen.
efter det har man frukost till ca kl åtta, så en lång skön kaffepaus att börja dagen med. sen går jag ut för att göra vad det nu är som kommer vara mina uppgifter, igår ägnade jag dagen åt weeding, dvs rensa ogräs. på förmiddagen har man en halvtimmes paus och sen lunch en timme. jag kommer jobba till ungefär kl fyra varje eftermiddag. dagen är med andra ord ganska soft upplagd. igår tog jag en löptur (5 km!!!) efter jobbet och sprang på grusvägen genom den vackra regnskogen som omger stället. jag såg en wallaby, en liten känguru alltså, det finns massor av dom här! kvart över fem har man lock in, när man låser in alla djuren och ger dom kvällsmat. sen är man helt ledig för kvällen, men då är det mörkt och man är trött så det händer inte mycket mer än att man får middag serverad (alla måltider blir serverade här hehe) och sen kollar man lite på film eller liknande. vid nio är man trött och stupar i säng.

jag har bara varit här i två dagar men måste säga att jag redan känner mig hemma. jag är förvånad över att jag hittills tycks gilla detta isolerade , arbetsamma liv. gillar tanken på att man jobbar åt sig själv liksom, odlar sin egen mat och allt det där. inspirerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar